Середа
2017-09-20
9:14 PM
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Мультимедійна дошка на уроках математики в 5-6-х класах
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [12]


Для вчителів фізики
Загляніть!!!


Головна » Статті » Мої статті

Гігієнічні вимоги до використання мультимедійної дошки та оформлення презентацій


Гігієнічні вимоги до використання мультимедійної дошки та оформлення презентацій


Умови, за яких здійснюється навчально-пізнавальна діяльність учнів на уроці, мають для учнів і вчителів суттєве значення. На працездатність школярів впливають різні чинники. Уведення в навчальний процес нового засобу навчання – мультимедійної дошки – джерело додаткових чинників, що змінюють мікроклімат навчального середовища і технологію навчального процесу. Розглянемо деякі з них.

Зростання температури і рівня шуму. У кабінеті під час уроку з використанням мультимедійної дошки, ввімкненими одночасно є комп’ютер, проектор та сенсорна панель. Відомо, що ККД проектора надзвичайно низький (незалежно від типу проекційної лампи проектора). Майже вся енергія, спожита проектором від мережі, перетворюється на тепло. Крім того, процесор комп’ютера теж виділяє тепло, яке виводиться назовні. Це тепло необхідно відвести, щоб не сталося перегрівання, тому проектори і комп’ютери оснащуються потужними системами вентиляції. На жаль, повітря у таких системах завжди створює акустичний шум у корпусах, який особливо відчутний під час роботи в малих приміщеннях.

Оснащення кабінетів мультимедійними дошками та їх використання має задовольняти державні санітарні правила та норми. В приміщенні, де працює комп’ютер і проектор, існує постійний фоновий шум. Показники шуму нормуються – у проекторів вентиляційний шум не перевищує 45 дБ, що приблизно відповідає акустичному фону від комп'ютера. Сумарний рівень шуму становить приблизно   48 дБ.

Оскільки виявлена чітка закономірність зростання до кінця уроку негативних змін працездатності і функціонального стану ЦНС школярів при підвищенні температури повітря в приміщенні класу вище +20° С і рівня шуму вище 40 дБ, то робота з самою дошкою має бути обмежена в часі і становити не більше 20 хв для учнів 5-6-х класів. Також обов’язковою вимогою є провітрювання кабінету перед і після проведенням уроку з використанням мультимедійної дошки.

При безпосередній роботі учня з мультимедійною дошкою прямого проектування вчитель має уважно стежити за тим, щоб учень випадково не повернувся у бік проектора, оскільки його надмірно яскраве світло створює негативний вплив на сітківку ока. Учні мають отримувати відповідну інструкцію.

Освітлення дошки і робочого місця учнів. Візуальне середовище на екрані дошки є штучним. Наш зір при читанні з екрану дошки має зовсім інші навантаження, ніж при читанні з аркуша. Тому потрібно пам’ятати про обмежене в часі використання мультимедійної дошки.

Протягом уроку учням доведеться дещо записувати, тож учителю слід подбати про правильне освітлення. В кабінеті, де використовується мультимедійна дошка, має бути декілька перемикачів світла. Під час проведення уроків з мультимедійною дошкою, необхідно вимкнути лампи, що знаходяться біля дошки і залишити лампи над робочими місцями учнів, прикрити жалюзями чи шторами лише вікна біля дошки.

Також потрібно звертати увагу на розміщення самої дошки по відношенню до учнів:

· відстань від сенсорної панелі до очей учня (вона залежить від розмірів дошки і зазвичай вказується в інструкції) в середньому приблизно 2м ;

· перпендикулярність лінії зору до центру сенсорної панелі;

·   кут розглядання зображення інформації на екрані (повинен бути не менше 45°).

Недотримання цих вимог приводить до напруження і перевтомлення зору і, зрештою, до розвитку патології зору.

Використання мультимедійних дошок слід поєднувати з традиційним унаочненням навчального матеріалу, що дозволить періодично переключати увагу учнів і тим самим послаблювати навантаження на очі.

Особливості зорового сприйняття тексту і зображень з мультимедійної дошки

Принципи зорового сприйняття інформації (функціональної відповідності, фізіологічної відповідності та емоційної відповідності) і фактори, що впливають на її сприйняття (використання кольорів, просторового розміщення інформації, підвищення рівня уваги, естетичні фактори) детально розглянуті в роботі. Стосовно принципу емоційної відповідності автор зазначає: «Кольори повинні викликати емоційну реакцію, що поліпшує самопочуття і підвищує працездатність людини. Стимулюючим фактором є збалансоване поєднання в колірній гамі теплих і холодних кольорів. Теплі кольори, як найбільш виразні і предметні, привертають й утримують увагу, холодні, використовувані частіше як фонові, надають компенсуючий вплив, забезпечуючи підтримку колірної чутливості на високому рівні».

Результати досліджень фахівців санітарної гігієни вказують на те, що найбільш сприятливий вплив на продуктивність праці мають зелений і жовтий кольори. Вони загострюють зір, прискорюють зорове сприйняття, створюють стійкість ясного бачення, знижують внутрішньоочний тиск, загострюють слух, сприяють нормальному кровонаповненню судин, навіть підвищують працездатність руки. На сприйняття поданого матеріалу впливають колір, яскравість і контраст зображення. Чорний текст на білому екрані читається важко, а кольорові букви на кольоровому фоні людське око сприймає набагато легше.

На мультимедійній дошці не слід зловживати контрастними кольорами, але варто дотримуватися гігієнічних вимог про те, що кольоровий контраст зображення по відношенню до фону має перевищувати 60%.

Відомо, що існує два різновиди контрасту (прямий і зворотний), але у глобальних телекомунікаційних середовищах використовують переважно зворотний контраст. При зворотному контрасті зображення предметів світліші, а при прямому - темніші за фон. О. Б. Драхлер зазначає, що у презентаціях доцільно використовувати обидва види, як порізно в різних кадрах, так і разом в рамках одного слайду: за прямого контрасту збільшення яскравості веде до поліпшення видимості, а при зворотному – до погіршення, але цифри, букви і знаки, що пред'являються в зворотному контрасті, пізнаються точніше і швидше, ніж в прямому навіть при менших розмірах. Погоджуємося з думкою автора, але у власній діяльності на презентаціях частіше подаємо зображення в прямому контрасті.

Вимоги до створених презентацій. Для учнів 5 – 6 класів розроблено спеціальні ППЗН, які відповідають віковим особливостям учнів та санітарно-гігієнічним нормам. Але для проведення переважної кількості уроків учителі використовують презентації, створені власноруч. У цьому випадку варто звернути увагу не тільки на кольорову гаму презентації і поєднання кольорів на одному слайді, а й на вибір шрифтів та його розмірів і структурування матеріалу.

Різноманітні вимоги до структури і змісту навчального матеріалу, що подається на презентаціях, добре висвітлені у навчально-методичній літературі. Узагальнимо.

Під час проектування та створення мультимедійних презентацій слід:

§        використовувати короткі та змістовні заголовки, які привертають увагу класу і узагальнюють зміст (фіксують ідейне навантаження) слайду;

§        викладати матеріал стисло і лаконічно, компактно і наочно, використовуючи скорочення, терміни і символи добре знайомі учням;

§        дотримуватися чіткого порядку, структуруючи матеріал та уникаючи нагромадження;

§        відводити окремий абзац чи частину слайду окремим положенням чи ідеям: важливіші відомості розташовувати у лівому верхньому куті екрана, а другорядні –  внизу сторінки;

§        урізноманітнювати способи подання відомостей, використовуючи різні шрифти, графіку, таблиці, схеми, діаграми, марковані та нумеровані списки;

§                використовувати достовірні відомості та вимогливо ставитися до граматичних форм, не допускати орфографічних, граматичних та стилістичних помилок;

§        виважено поєднувати текст, графіку, фотознімки, малюнки, звуковий супровід та анімацію.

Суттєве значення для оформлення презентації і сприйняття учнями поданого на ній матеріалу мають шрифти. Бажано дотримуватися таких загальних правил їх використання:

1.  Для одного слайду слід використовувати не більше ніж три - чотири види шрифтів (за видом і гарнітурою).

2.  Розмір шрифту, що використовується під час створення слайду, не повинен бути меншим за 20 пт для шрифту Times New Roman або 31 для шрифту Arial.

3.  Шрифти з зарубками (типу Times New Roman) легко читаються, тому їх доцільно використовувати для слайду, що має велике текстове наповнення. Шрифти без зарубок (типу Arial) простіші, вони краще виглядають у заголовках і текстах для контролю знань.

4.  Для однієї презентації кожен з шрифтів, що використовується, повинен мати одне і те саме призначення. За допомогою курсиву у тексті слайда розставляють акценти, а напівжирний шрифт використовують для назв розділів і підрозділів, виділення ключових фраз, понять тощо. Вважається, що напівжирний курсив за ієрархією вищий за напівжирний прямий шрифт.

5.  Усі математичні формули подаються гарнітурою, близькою до Times New Roman, при цьому всі змінні набираються курсивом, а решта символів (цифри, знаки дій, усталені назви функцій, дужки) - звичайним прямим шрифтом.

Підсумуємо: при введенні мультимедійних дошок в освітній процес, необхідно відкорегувати навчальні плани, причому не лише в рамках одного предмету, але і всієї сітки уроків по школі. Розклад занять має бути побудований так, щоб уроки з використанням мультимедійних дошок чергувалися з загальнорозвиваючими, такими, як трудове навчання, фізкультура, ОБЖ тощо.

З дидактичного погляду використання мультимедійних дошок в школі є виправданим, оскільки це покращує сприйняття навчального матеріалу, дозволяє налагодити тісний контакт вчителя і класу, а також сприяє міцному закріпленню отриманих знань. Проте, така методика викладання вимагає обачнішого відношення вчителя до здоров'я учнів.

Категорія: Мої статті | Додав: darina (2013-03-07)
Переглядів: 1379 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Архів записів


Наше опитування
Чи потрібно використовувати мультимедійну дошку на уроках математики в 5-6-х класах і як часто?
Всього відповідей: 343



Любите подорожувати?
Загляніть!!!


Міні-чат


Статистика

Онлайн всього: 2
Гостей: 2
Користувачів: 0


Copyright MyCorp © 2017
Зробити безкоштовний сайт з uCoz