Четвер
2017-11-23
10:23 AM
Вітаю Вас Гість
RSS
 
Мультимедійна дошка на уроках математики в 5-6-х класах
Головна Реєстрація Вхід
Каталог статей »
Меню сайту

Категорії розділу
Мої статті [12]


Для вчителів фізики
Загляніть!!!


Головна » Статті » Мої статті

Pозв’язування задач з логічним навантаженням на мультимедійній дошці

Сучасна школа покликана навчити учнів правильно мислити на уроках і у повсякденному житті. Наука яка вивчає форми і закони правильного мислення - логіка.

Майже всі люди в певній мірі можуть логічно мислити, бо таке мислення формується в процесі життєвого досвіду з дитинства. Але для успішної діяльності у сучасному житті особистість повинна мати добре розвинуте логічне мислення. В Україні поки немає такого навчального предмету як логіка (хоч був з 1947 до 1956). Але вже зявився факультативний курс «Логіка» для 5-9 класів (курс за вибором), програма якого затверджена міністерством науки і освіти України

На даний момент навчити учня аналізу, синтезу, узагальненню, конкретизації, індукції, дедукції, аналогії, методам доведення тверджень, формуванню гіпотез має вчитель математики. Також він має розвинути в учнів просторове мислення, абстрактну уяву, навчити означувати та класифікувати поняття тощо. І в досягненні цієї мети, крім суто математичних задач, можуть стати у нагоді задачі логічного навантаження.

Задачі логічного навантаження містяться в підручниках математики і є обов’язковим компонентом різноманітних конкурсів та олімпіад. Але деякі вчителі зазвичай їх не розглядають, надаючи навчальній меті уроку більшого значення ніж розвивальній.

Крім того в критеріях оцінювання зазначено, що на оцінку 12 за 12-бальною шкалою претендує «учень (учениця), що виявляє варіативність мислення і раціональність у виборі способу розв’язання математичної проблеми; вміє узагальнювати й систематизувати набуті знання; здатний(а) до розв’язування нестандартних задач і вправ».

Іншими словами, якщо учень не розв’язує задачі логічного навантаження, то він не може претендувати на оцінку 12. Отже, вчитель має створити всі умови, щоб учень мав змогу навчитися розв’язувати такі задачі, тобто, як мінімум, вчитель періодично має пропонувати учням такі задачі.

Задачі логічного навантаження потрібні і важливі. Адже саме завдяки їм прививається в учнів любов до математики (не сухої, а цікавої науки). Багато дітей втрачає інтерес до математики саме тому, що з часом вивчення предмета математики в школі, стає все більш абстрактним і алгоритмічним. Допитливість згасає.

Крім того, логічні задачі зазвичай розв’язують і учні з середнім та достатнім рівнем знань з математики. Таким учням не вистачає памяті чи витримки для того, щоб вивчити правило або застосувати його на практиці, але в них буває чудово від природи розвинуте логічне мислення. І для них розвязання такої задачі – своєрідна перемога, що підвищує самооцінку і авторитет в класі. Все це підкреслює важливу роль задач логічного навантаження на уроках математики.

Вчителі доволі часто проводять позакласні заходи, в яких містяться завдання логічного навантаження. Велика кількість сценаріїв таких заходів можна знайти в Інтернеті. Але наявність мультимедійної дошки на таких заходах робить їх цікавішими для учнів і простішими у проведенні для вчителів. Математичні ребуси, задачі на порівняння, встановлення закономірності чи відшукання відмінностей, створення алгоритмів і стратегій легше заздалегідь створити на слайді і спроектувати на дошку, ніж попередньо малювати крейдою на класичній дошці чи робити таблиці. Крім того, можливості мультимедійною дошки урізноманітнює способи виконання завдань.

Зараз існує багато ресурсів, що містять вже розроблені презентації до уроків чи позакласних заходів, наприклад сайт mathlessons.ucoz.com. Навіть якщо вчителю не до смаку жодна з них, він має можливість з декількох створити свою власну.

Але проведення двох-трьох позакласних заходів протягом навчального року недостатньо для того, щоб навчити основним операціям і прийомам мислення, розвинути кмітливість, просторову уяву, пам'ять та увагу. Так, як для спортсмена важливо тренуватися щодня, так і для дитини важливо постійно тренуватися у виконанні різних мисленевих операцій. Тобто, бажаним є вкраплення задач з логічним навантаженням на кожному уроці математики.

Мета даної статті – показати як можна розвивати логічне мислення учнів на уроках математики, і як в цьому може допомогти мультимедійна дошка (мається на увазі мультимедійний комплект: комп’ютер, проектор і мультимедійна дошка).

На нашу думку, корисним буде розпочинати урок з математики декількома усними задачами на розвиток логічного мислення. Прикладами таких задач можуть бути ось такі:

  • Мій хвіст, - сказав кіт, - має 12 см і ще половину мого хвоста». Якої довжини хвіст кота?
  • Фантастична істота має дві праві ноги і дві ліві. Дві ноги спереду і дві ззаду. Скільки всього у неї ніг?
  • У коморі було 8 мішків борошна. На кожному мішку сиділо по дві миші. До комори зайшов чоловік з собакою. Скільки ніг стало в коморі?
  • Стіл має 4 кути. Один кут спиляли. Скільки кутів лишилося?
  • Будуючи паркан, у ряд поставили 6 стовпців; відстань між сусідніми стовпцями 2м. Яка довжина паркана?
  • Як за допомогою шалькових терезів без гир відважити 14 кг цукру, якщо в торбині є 16 кг цукру?
  • В ящику лежать білі та чорні рукавички, по 5 пар. Скільки рукавичок необхідно витягти, щоб там була пара одного кольору.
  • В ящику лежать 10 білих, 10 червоних і 10 синіх кульок. Скільки кульок необхідно витягти, щоб серед них точно була 1 біла та одна синя.
  • У брата і сестри порівну яблук. Брат дав сестрі три яблука з тих, що мав. На скільки яблук у неї стало більше?
  • Якою цифрою закінчується добуток усіх натуральних чисел від 1 до 55?

 

Насправді, ці ж самі усні задачі за допомогою мультимедійною дошки можна подати і по іншому. Наприклад так:

Умова якоїсь задачі може міститися на пазлі, який попередньо учень має скласти на дошці.  


ü   Розв’язавши одну з задач правильно, учень може висвітлити частинку поля під яким прихований малюнок чи лабіринт (вихід з якого учні мають потім знайти).

ü   За правильне розв’язання кожної з вищенаведених задач, учні можуть отримувати підказки до розв’язування якоїсь іншої складнішої задачі, яка вже може бути суто математична.

ü   Розв’язуючи ці задачі учні можуть дізнаватися номери з підручника, які надалі вони мусять зробити протягом уроку. 

Якщо задачі на кмітливість зачитуються вчителем на уроці, то вони розвивають вміння слухати, аналізувати, лаконічно і обґрунтовано відповідати. Але якщо урок математики передбачає використання мультимедійної дошки, то усні задачі можуть бути зовсім інші. Вчитель може запропонувати завдання на знаходження відмінностей між малюнками, на знаходження помилок в малюнках, числові чи буквені ребуси. Такі задачі розвивають увагу, швидкість реакції та креативність мислення.

Годин на вивчення математики відводиться мало, тому зазвичай вчителі шкодують часу на такі логічні задачі. Але насправді, можна розвивати логічне мислення учнів одночасно повторюючи набуті знання з математики. Наприклад після вивчення теми рівняння в 5 класі учням можна запропонувати завдання на знаходження закономірностей, або на групування, в якому потрібно розв’язувати рівняння.


Або при закріпленні теми «Натуральні числа» розвязання на дошці судоку.

Не варто забувати про роботу в команді. Треба цьому вчити. І це можна зробити за допомогою такого завдання. До дошки виходить два учні. Перший пише число, другий пише своє число, перший має встановити закономірність і написати третє число але так, щоб закономірність збереглась. І т.д. Цікавим є це завдання тому, що перші декілька чисел можуть однозначно не задавати закономірності. Тож це завдання вчить підлаштовуватись один під одного. Ускладнити завдання можна ввіши не числові закономірності, а, наприклад, закономірність геометричних фігур.

Розв’язування однієї чи двох письмових логічних задач теж має бути обов’язковим компонентом уроку, особливо якщо це урок закріплення знань, умінь і навичок.

Проаналізувавши задачі логічного навантаження, що містяться в підручниках з математики та власний досвід роботи, можна зробити висновки, що ці задачі викликають труднощі в учнів через не сформованість в них просторової уяви. Тобто, учні не розуміють про що йдеться в задачі і які математичні моделі можна використовувати для розвязування цих задач.

Приклад 1. У шерензі хлопчиків Володя стоїть шостим, якщо рахувати як з одного, так і з іншого краю шеренги. Скільки хлопчиків у шерензі? [Янченко, № 20]

Зазвичай учні дають відповіді на такі запитання одразу, навіть не думаючи. І ці відповіді є неправильними (6 + 6 = 12). Якщо правильної відповіді так і не було отримано, то варто розглянути як розв’язуються такі задачі. В цьому може допомогти слайд з умовою і пояснювальною схемою. Якщо ж відповідь правильна прозвучала, то варто щоб учень пояснив як він її отримав. Знову ж в нагоді може стати схема на слайді.


Приклад 2. На одному боці вулиці, де будинки мають непарні номери, є 17 будинків. Який номер має п’ятий від початку вулиці будинок; третій від кінця вулиці будинок? [Янченко, № 20]

Якраз такі задачі учні розв’язують неправильно, бо їм не вистачає життєвого досвіду, або вони не застосовують його на уроці математики. Тут вже за допомогою схеми і навідних питань можна просто надати підказку, але, звісно, вже після невдалих спроб учнів.

Створюючи презентацію в Smart Notebook можна попросити учня самого розташувати будинки певних номерів вздовж вулиці. Це не буде явною підказкою, але вже така постановка завдання спонукатиме до міркувань про розташування будинків вздовж вулиці.


Для деяких складніших задач існують спеціальні методи їх розв’язування. З якими вчитель має знайомити учнів.

Приклад 3. Протягом місяця в майстерні відремонтували 40 машин: автомобілів і мотоциклів. Коліс на них було всього 100. Скільки автомобілів відремонтували в майстерні? [Бевз].

Якщо дві попередні задачі учні вважали, що знають як розв’язувати, то почувши умову цієї задачі вони навіть не знають як до неї приступитися.

Тут важливо вчителю наголосити, що це новий для учнів вид задач, який надалі буде часто їм зустрічатися, а далі навідними питаннями за допомогою анімацій на слайді в Power Point або переміщуючи колеса в Smart Notebook пробувати конструювати мотоцикли та машини.


На олімпіадах і різних конкурсах з математики зустрічаються задачі на метод виключення. В сучасних підручниках математики такі задачі не наводяться. Хоч вони є нескладними, якщо використати таблицю. Бажано ознайомити учнів і з такими задачами.

Приклад: За допомогою підказок знайди улюблену страву кожного з дітей.

    Попкорн улюблена страва однієї із дівчат

    Ростик любить бутерброд або попкорн.

    Дівчата не люблять рибу.

    Маша обожнює солодке.[Буковська, Васильєва. Логіка]


Такі задачі мають заплутану умову, яку потрібно декілька разів прочитати. За допомогою мультимедійної дошки можна подати умову задачі на слайді, що дасть змогу міркувати над нею учням з різними темпами мисленевих операцій. Крім того, вже готова таблиця до задачі зекономить час, що піде на її розвязання.

          Найпростішим задачами, що розвивають просторову уяву та нестандартне мислення є, наприклад, такі, де поданий малюнок і потрібно порахувати кількість трикутників (чи якихось інших геометричних фігур), що містяться в ньому. За допомогою мультимедійної дошки легко продемонструвати учням розв’язання таких задач. Кожен з трикутників, що мають бути переліченими, можуть бути виділені іншим кольором за допомогою анімації. На дошці, якщо трикутників багато, навіть маючи кольорову крейду здійснити це проблематично. Також за допомогою Smart Notebook можна унаочнити відповідь учня на таку задачу біля дошки, адже кожен з названих ним трикутників може бути виокремлений від усіх інших


        Активне використання задач логічного навантаження на уроках математики сприяє розвитку творчих здібностей, нестандартного мислення, концентрації уваги, вчить лаконічно висловлювати свої думки і обгрунтовувати їх


Презентацію можна скачати в розділі "уроки та позакласні заходи"

Категорія: Мої статті | Додав: darina (2011-11-19)
Переглядів: 20522 | Коментарі: 1 | Рейтинг: 2.8/8
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Архів записів


Наше опитування
Чи потрібно використовувати мультимедійну дошку на уроках математики в 5-6-х класах і як часто?
Всього відповідей: 351



Любите подорожувати?
Загляніть!!!


Міні-чат


Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0


Copyright MyCorp © 2017
Зробити безкоштовний сайт з uCoz